Praktijk Ik & Co biedt verschillende vormen van diagnostiek aan.
Een intelligentieonderzoek geeft een algemeen beeld van de cognitieve capaciteiten (IQ) van het kind. Deze worden verdeeld in het Verbaal Begrip (VBI), Visueel Ruimtelijk (VRI), Fluïd Redeneren (FRI), Werkgeheugen (WgI) en Verwerkingssnelheid (VsI). Deze vormen het totale (T)IQ van het kind. Een onderzoek is altijd een meetopname maar geeft over het algemeen een goed beeld van de capaciteiten van het kind.
Bij Praktijk Ik & Co wordt gebruik gemaakt van de WISC-V test (6 t/m 16 jaar) en de SON-R. De WISC-V is een van de meest gebruikte, betrouwbare en valide intelligentietest. De SON-R is (2 t/m 40 jaar) een non-verbale intelligentietest die geschikt is voor anderstaligen of kinderen met een beperking. Een intelligentieonderzoek kan tevens helpend zijn om inzicht te verkrijgen in tegenvallende resultaten van het kind of bepaling van de juiste schoolkeuze. Daarnaast kan het ook dienen als hulpmiddel bij het afstemmen van de juiste manier om met het kind om te gaan.
Een neuropsychologisch onderzoek geeft een beeld van cognitieve functies, zoals aandacht, geheugen, werktempo, ruimtelijk inzicht en planningsvaardigheden. Bijvoorbeeld het kind heeft een goed geheugen, maar opdrachten achter elkaar worden makkelijk vergeten. Of wanneer er aandachtsproblemen zijn, op welk onderdeel van aandacht zijn er belemmeringen? Selectieve aandacht of volgehouden aandacht? Bij een neuropsychologisch onderzoek wordt dit duidelijk. Tevens worden de strategieën, taal en waarneming die het kind gebruikt onderzocht. Dit geeft een beeld over de sterke en zwakke cognitieve capaciteiten van het kind. Hiermee kan een richting worden bepaald in de sturing op gedrag bijvoorbeeld op school of in de thuissituatie.
Een sociaal-emotioneel onderzoek kan een beeld geven over de beleving van problemen in de sociale-emotionele ontwikkeling. Angstig gedrag, depressief gedrag, moeite met vriendschappen, laag zelfbeeld en zelfvertrouwen kunnen voorbeelden zijn van problemen die het kind of opvoeders ervaren. Om alle factoren in de omgeving te analyseren, wordt het onderzoek op verschillende manieren vorm gegeven. Middels gesprekken met het kind, ouders/opvoeders en observatie wordt informatie verzameld. Daarnaast worden ook vragenlijsten ingevuld door het kind en ouders/opvoeders en als het nodig is ook door de leerkracht. Alle informatie wordt geanalyseerd en bekeken of de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind leeftijdadequaat is.
Praktijk Ik & Co biedt ook faalangst onderzoek. Dit onderzoek richt zich op de motivatie en faalangst van het kind en kan goed als hulpmiddel worden ingezet bij eventuele (studie)begeleiding. Leerlingen van groep 7 & 8 en de eerste drie klassen van het middelbare school kunnen dit onderzoek doen.
Het didactisch onderzoek is er voor leerlingen die vastlopen in het onderwijs. Bijvoorbeeld wanneer leerlingen ineens problemen ervaren op school met spelling, rekenen en/of lezen. Of wanneer er geen vooruitgang is na veel oefenen. Het didactisch onderzoek kan inzicht geven in het leer- en denkniveau van het kind op het gebied van: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt tijdens het onderzoek, de werkhouding, concentratie en motivatie geobserveerd.
Wanneer er signalen zijn dat het kind gedragsproblemen vertoont op school, biedt Praktijk Ik & Co een schoolobservatie. Een schoolobservatie houdt in dat het kind wordt geanalyseerd in interactie met de leerkracht, medeleerlingen en hoe het zich gedraagt in de klas. Daarnaast wordt er gekeken naar de werkhouding, sociaal gedrag in de klas en in de actie-reactie ten opzichte van andere kinderen of leerkracht.
2025| ©Praktijk Ik & Co | Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.